Basisschool It Wraldfinster

24 december 2015

in It wrâldfinster

 

De Kinderpostzegelactie ging op woensdag 23 september van start! Zoveel mogelijk kinderpostzegels, kaarten en pleisters verkopen. Dat probeerden ruim 185.000 kinderen uit groep 7 en 8 dit najaar weer. De Kinderpostzegelactie bestaat sinds 1948 en is uitgegroeid tot een begrip in Nederland. Ruim zeventig procent van de scholen doet mee. Op de zegels stonden dit jaar afbeeldingen uit de kinderboekenserie ‘Gouden Boekjes’. Met de opbrengst steunt de stichting Kinderpostzegels goede doelen in binnen- en buitenland. Dit jaar is dat bijvoorbeeld een organisatie tegen kinderarbeid en een stichting die zich inzet voor meer schoolbibliotheken.

IK EET HET BETER project. In de week (28 september – 2 oktober) werkte groep 6/7a aan het “Ik eet het beter” project. Dit betekent alles in het kader van gezonde tussendoortjes. Ze kregen een gezonde traktatie op school. Kregen ze woensdag en donderdag een gezonde traktatie op school (worteltjes, komkommer, tomaatjes en druiven). Vrijdag moesten de kinderen zelf voor een gezonde hap zorgen. En dat werd gedaan! Wat leuk om te zien wat er tevoorschijn kwam om 10:00 uur! Het zag er allemaal heerlijk uit. Ook werd er even bij elkaar geproefd. Het was een geslaagde week!

Heksen- en paddenstoelen pad. Op dinsdag 13 oktober zijn de groepen 1 en 2 naar Rijs geweest om het spannende en hippe heksen- en paddenstoelen pad te lopen. Door de opdrachtjes bij de paddenstoelen hebben de kinderen goed leren kijken naar de natuur. Wat zijn vliegenzwammen en een inktzwammen en waarom heten die zo? We hebben een spechtenholletje gevonden, heksensoep gemaakt, verstoppertje gedaan, over een omgezaagde boom gelopen, gevoeld hoe zacht het mos is en een heksendans gedaan. Het was een heerlijke, maar wel koude, wandeling in het Rijsterbos!

Kinderboekenweek “Raar maar Waar!” Dat was het motto van de Kinderboekenweek 2015, die draaide om natuur, wetenschap en techniek. Op onderzoek uitgaan en te weten willen komen hoe de wereld in elkaar zit, is een natuurlijke drijfveer van kinderen. Op school hingen allemaal ‘Raar-maar-waar-weetjes’ en uitzoeken of dit klopt ja of nee?
De start… maandagochtend 5 oktober liepen er in de pauze een paar rare snuiters op ons schoolplein rond… Ze maakten ons nieuwsgierig: wie zijn dit en wat doen ze? Later in school werden ze eens flink ‘aan de tand gevoeld’ over de geheimzinnige, rare zaken waar ze mee bezig waren…
Dit jaar organiseerden we weer een teken- en schrijfwedstrijd door de hele school. Het verhaal had als thema “raar maar waar”. Het was de bedoeling dat de leerlingen in de klas tijd kregen om een verhaal en/of een tekening te maken. Hieruit werd door de k.b.w.commissie de uiteindelijke winnaars gekozen.

Engels leren!!! In de groepen vier en vijf is een project gestart met de AIM methode. AIM (Accelerative Integrated Methodology) houdt in dat de kinderen op jonge leeftijd Engels leren met gebaren. De AIM-didactiek van Wendy Maxwell uit Canada is oorspronkelijk ontworpen voor jonge vreemde taalleerders, die ervan uit gaat dat kinderen een taal veel sneller leren als alle taaluitingen, ook grammaticale, worden ondersteund door gebaren. Daarnaast spelen interactie, spel, muziek en dans een grote rol bij AIM. Behalve door de gebaren, kenmerken AIM-lessen zich doordat er voor 99% Engels gesproken wordt, door docent én leerlingen. Het is dé methode waarmee een leerling , in korte tijd, in het Engels communiceert. Klaske Faber, docente Engels van de NHL verzorgt in de groepen 4 en 5 op dinsdag en op donderdag meteen na de ochtendpauze deze AIM lessen. Ze geeft dan per keer gedurende 20 minuten Engelse les op een speelse maar zeer effectieve methode. De kinderen leren zinnetjes en gebaren en de leerkrachten kunnen op deze wijze de kunst van het Engels onderwijzen leren.

Inloopochtenden. Dinsdag 3 en donderdag 5 november de inloopochtenden. Een inloopochtend is bedoeld om stukjes van ons dagelijkse onderwijs bij te kunnen wonen: een ‘kijkje in de keuken’… Op die momenten moet u eigenlijk een realistisch beeld van ons programma kunnen bekijken. Dat lukt nooit voor 100% omdat de kinderen altijd ‘anders zijn’ als er vaders/moeders achterin plaatsnemen, maar toch: waardevol blijft het. Op deze wijze hopen wij u op realistische wijze, zonder teveel ‘afleiding’ een beeld van ons onderwijs te kunnen geven.

Tien-minuten-avonden-op-verzoek. Maandag 2 en dinsdag 3 november a.s. waren er tien-minutenavonden-op-verzoek voor de groepen 1 t/m 8. Deze avonden zijn bedoeld voor ouders/verzorgers die op dit moment met de leerkracht van hun kind willen spreken. De gesprekken zijn niet verplicht. In februari volgen de gesprekken over de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Dan verschijnt ook het eerste rapport.

‘Peut’-ACTIE GARAGE SICCO ATTEMA: WIJ DOEN OOK MEE! U kunt de beide scholen sponsoren via uw tankbeurt! Samen sparen we voor meer plein-spel-materiaal!

netyneklikoNet yn de kliko! Beide scholen hebben via mevr. Lucy Gelderblom informatie gekregen over dit project en zoeken nu samen met haar naar een ‘duurzame’ manier om hier aan mee te werken. Mogelijk gebeurd dat in een themaweek…

Muziekproject. Groep 7 en 8 hebben meegedaan aan een muziek- en tekenwedstrijd dat was bedacht door het korps. De kinderen hadden in groepjes storyboards gemaakt bij het muziekstuk “Concordia van componist Erik Swiggers. Op 7 november werd er tijdens het concert o.a. het muziekstuk uitgevoerd, waarbij kinderen de beelden hebben bedacht en gemaakt. Deze avond werden de winnaars bekend gemaakt. het groepje van Boaz, Ymkje, Silke en Sanne. Zij hadden als onderwerp: Circus. Gefeliciteerd met jullie prijs. Samen naar de bioscoop.

nat-ontbijtNationaal schoolontbijt. 12 november Gezond en gezellig ja… maar waar is de hagelslag? Vandaag thuis geen ‘broodje’! Ontbijten op school! Door mee te doen aan dit ontbijt ervaren ze hoe leuk het is om de dag goed en gezond te beginnen!

Ontbijten… geeft energie… levert voedingsstoffen… helpt je stoelgang… (hè, wat is dat?) houdt je op gezond gewicht… is lekker en gezellig!

Vriendelijke groet, Team ’t Wrâldfinster.