24 Juli – De Wellington IC R1397 – 25 juli 1941

10 april 2016

in Verhalen

Sub titel:       De oorlogssituatie op het moment van de crash boven Kleiterp.

Deel V            van een  “vervolg verhaal”  in meerdere delen.

 

Voorjaar 1941: De Duitse Slagschepen Skarnhorst en het zusterschip Gneisenau, de z.g.n. “Roofzusters”, zijn 60 dagen op zee geweest en hebben  in die tijd 22 vrachtschepen vernietigd, op 22 mrt. lopen ze de haven van de Franse havenstad Brest binnen, het hele voorjaar is er op hen gejaagd zonder al te veel resultaat. Op 9 april ‘41 doet de dan nog Luitenant Mervin Sydney Lunt, ook al mee met een aanval op Brest.

Een spion in Brest meldt de Engelsen, dat de Skarnhorst toch grotere schade had opgelopen en voor langere tijd in dok moet, er liggen grote verbrande delen op de kade. Hij meldt ook dat er grote bestellingen door de Skarnhorst zijn gedaan met deadline van 20 juli 1941. Weken lang wordt Brest massaal aangevallen door Britse vliegtuigen, maar weer zonder al te groot succes. Het blijken beide “Lucky Ships” te zijn, met Engeltjes op beide schouders. Aan Britse zijde kost het enorm veel mensen en vliegtuigen. De spion meldt op de 23e juli dat de Skarnhorst stiekem uitgevaren is richting La Rochelle, de 24e juli wordt die spion op heterdaad betrapt bij het zenden, gearresteerd en door de SD gemarteld, en zonder te spreken, terechtgesteld. (de verliezen zij gem. 20% per aanval)

Op de morgen van die 24e juli wordt in paniek een grote “daglicht aanval” samengesteld door het Britse Hoofdkwartier, 100 toestellen, Boeings, Wellingtons en Spifires, worden naar Brest gestuurd, w.o. 6 Wellingtons van het 103e SQDR, die net die dag, op hun nieuwe RAF Elsham Wolds Bases, waren aangekomen, ze bombarderen niet alleen de Gneisenau in het dok, maar de hele haven van Brest, veel toestellen keren niet terug! Het resultaat, weer niet om naar huis te schrijven, verder gaan er 15 speciaal uitgeruste Hallifax Bommenwerpers achter de Skarnhorst aan, die toestellen vliegen vanuit Engeland laag naar het zuiden om dan uit het westen de Skarnhorst te verrassen en de radar te ontwijken. Voordat ze de Skarnhorst te pakken hebben, vliegen ze over een patrouillerende Duitse Torpedo Jager die hen ziet en het vuur opent, weg verrassing, erger op het alarm van de TB-jager gaan er 31 Duitse Messerschmitts de lucht in, die hen bereiken voordat ze bij de Skarnhorst aankomen, er volgt een luchtgevecht en toch proberen ze hun bommen op de Skarnhorst te plaatsen met veel verliezen, één Halifax de L9512 TL-U, lukt het om door te komen en een aantal van hun bommen te lozen, zonder al te veel resultaat, als de Captain van die Bomber, zijn bemanning vraagt of ze het nog een keer moeten proberen, krijgt hij een massaal Yes te horen, nu lukt het de overgebleven 5 bommen goed te plaatsen op het schip met veel schade, één bom gaat zelfs door het hele schip en de bodem zonder te exploderen, dit bombardement noodzaakt de Skarnhorst om opnieuw de haven van Brest op te zoeken, het komt daar aan, met 7000 ton water in de buik, maar de waterschotten hebben het gehouden, de betreffende Hallifax wordt door de Messerschmitts achtervolgd en neergeschoten, de bemanning landt gedeeltelijk in zee en gedeeltelijk op het vasteland van Frankrijk, worden gevangen genomen en in een krijgsgevangenkamp opgesloten, waar ze 4 jaar later door de Russen worden bevrijd, teruggekomen in Engeland melden ze zich daar met de woorden: “Missie uitgevoerd”. Van de 15 vliegtuigen komen slechts vier thuis. Bij de Duitsers komen meer dan 10 jagers niet terug.

Begin 1942, op bevel van Hitler, breken de opgekalefaterde  Roofzusters op klaarlichte dag uit,  en varen ondanks alle dagelijkse bombardementen Brest uit , door het Kanaal, onder escorte, voor de Ned. kust varen beide schepen 1 of twee keer op een mijn, toch halen ze de Noord Duitse Marine havens, waarna ze volledig hersteld weer zee kiezen tot frustratie van de Engelsen. Beide zullen de Oorlog niet overleven. De Gneisenau overleeft tot april ’45 en wordt bij Gdynia (nu Polen) door de Duitsers zelf gekelderd als haven verdediging, lees blokkade.

De Skarnhorst maakt de Britten en Amerikanen het leven zuur op de Moermansk Route, “de hulp lijn” naar en voor de Russen, daar wordt het op 26 dec. 1943 in de val gelokt met een konvooi en door een overmacht aan schepen langzaam afgemaakt, na een hele dag van taaie gevechten zinkt het s’avonds om 18.45, na een explosie in het voorschip. In het jaar 2000 is het schip teruggevonden in de Barendsz Zee op 300 mrt. diepte, het ligt op de kop op vlakke bodem, het voorschip is gescheiden van de romp. Slechts 36 manschappen zijn gered van de ruim 1700 opvarenden, geen enkele officier. Churchil stelt de “Skarnhorst en zijn bemanning” tot voorbeeld voor zijn eigen mensen. 1941 is een soort overgangsjaar voor Engeland, vonden de luchtgevechten en bombardementen in 1940 nog plaats boven Engeland, na het winnen van die luchtoorlog nemen de Britten de Havensteden aan de overkant van het Kanaal en Noordzee onderhanden om een mogelijke Duitse Invasie te voorkomen, maar ook om het hen  moeilijker te maken om daar hun slagschepen en U-boten te bevoorraden en te       herstellen. Later in dat jaar gaan de Britten zelfs naar het Duitse Ruhrgebied, en dat lees je in Eeuwke’s notities.  Om onderstaande schepen ging die fatale vlucht over Klaiterp!

 

 

 

De Skanhorst

De Skanhorst

Gneisenau

De Gneisenau

 

 

 

 

Superieure Slagschepen in alle opzichten van bepansering, bereik, bewapening en snelheid.    De Engelse Radargeleide Vuurleiding was echter beter

 'Connie' Constable, 'Bert' Henery, 'Oggie' Ogden, S/Ldr Roger Dunsford, Stan Greaves, 'Gibby' Gibson, 'Gilly' Gillbanks, 'Sammy' Walters. Photo: E Constable Scampton in July 1981

‘Connie’ Constable, ‘Bert’ Henery, ‘Oggie’ Ogden, S/Ldr Roger Dunsford, Stan Greaves, ‘Gibby’ Gibson, ‘Gilly’ Gillbanks, ‘Sammy’ Walters.
Photo: E Constable

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De herdenkingvlucht na 40 jaar, in juli 1981 van de Halifax, met de volledige bemanning die de Skarnhorst dwongen terug te keren naar Brest, neergeschoten en na 4 jaar in krijgsgevangenschap, zich bij thuiskomst meldden met: “Missie uitgevoerd”! Ze staan hier voor een modernere Bommenwerper van het zelfde 35e Sqdr. als in 1941. Deze herdenkingtocht  in een comfortabeler vliegtuig, vloog die tocht met en onder de zelfde Code als de vlucht in 1941.           Over geluk gesproken!

FT                                      Wordt vervolgd