De Veer van Linda de Boer

10 april 2017

in De Veer

Hoi,

Ik ben Linda de Boer, geboren te Coevorden op 17 juni 1968, opgegroeid in Emmen. In Emmen heb ik een hele leuke jeugd gehad als derde kind in een kruideniersgezin, met vier kinderen. In de zomer brachten we met z’n allen onze vakanties door in Idskenhuizen, waar m’n ouders nog steeds hun zomerhuisje hebben. Daar heb ik mijn liefde voor zeilen en later surfen opgedaan. In de winter namen onze ouders ons mee op wintersportvakantie waar ik skiën heb geleerd.

Na mijn middelbare school heb ik een internationale studie gedaan. Na 4 jaar heb ik mijn Bachelors in Hotel Management en Marketing Management gehaald. Direct na de studie ben ik als restaurant manager bij een groot bedrijf gaan werken in Leiden. Daar ben ik ook gaan wonen. Het beviel wel goed, maar als dochter uit een ondernemers familie en mijn diploma op zak, wilde ik wel wat voor mezelf, maar wist niet goed hoe dit uit te voeren……..

Maar het geluk zat me mee, in 1993 namen mijn vader en moeder ons hele gezin, inclusief kleinkind mee naar Curaçao en Bonaire om daar hun 35 jarig huwelijk te vieren. En daar op Bonaire kwam ik zomaar de liefde van mijn leven tegen. Dirk J. We konden het meteen goed vinden en bleken dezelfde hobby’s te hebben: Skiën, zeilen en koken. Ik heb mijn plannen voorgelegd aan Dirk en een eigen restaurant leek Dirk ook wel wat. Samen maakten we een businessplan en gingen op zoek naar een geschikte locatie. Na een tijdje zoeken vonden we een Steenfabriek in Terwolde. Een prachtige authentieke locatie waar we een aantal jaren met plezier hebben gewerkt.  Omdat we van zeilen houden, zijn we in Lemmer gaan wonen, in Terwolde woonden we in een caravan en als we vrij waren woonden we in Lemmer en gingen we op pad met onze Wibo. We hebben veel gezeild en getrokken met de Wibo en we vonden het heerlijk

Bij de meeste koppels van begin 30 komt de vraag van wel of geen kinderen op. Bij ons niet, wij wilden liever vrij zijn en trekken. Maar dan ook echt de wijde wereld intrekken. Na een jaar hebben we de knoop doorgehakt en zijn we begonnen met voorbereidingen voor de reis en afscheid te nemen van onze bezittingen.

In het najaar van 2001 hebben we de Steenfabriek, ons huis in Lemmer en de Wibo verkocht en we hebben een geweldige boot gekocht, de Jade, een Koopmans 43. Door een advertentie in de Telegraaf ”Skileraren gezocht, ervaring niet verreist” hebben we de winter doorgebracht in Tirol en zijn we als ski leraar aan het werk geweest in een ontzettend gezellig dorp.

In het voorjaar van 2002 was het zover, de Jade was klaar voor vertrek. In Teroele hebben we een feest georganiseerd waar we afscheid hebben genomen van familie en vrienden. In Teroele werden we uitgezwaaid door al onze vrienden en familie en zeilden we voor onze eerste tocht: Naar Heeg.  Naar de nieuwe en nog lege passantenhaven.  Vanuit Heeg zijn we verder gegaan en…… de wereld over gezeild. Als eerste hebben we de Atlantische oversteek gemaakt want daar waren we erg nieuwsgierig naar. Voor ons als nieuwbakken wereldreizigers was dat erg spannend temeer daar we ook de nodige, materiële, problemen hebben gehad. Even hadden we de buik vol van grote oversteken en waren er dan ook niet erg happig op om gelijk de Pacific in te gaan. Tevens had Dirk wel even genoeg zomer gehad, dus we vertrokken naar het noorden, Quebec, Canada. Daar heeft de boot onderhoud gehad en wij hebben een huisje gehuurd en hebben een leuke interessante winter gehad, waar we veel hebben gelanglauft en geskied.

In het voorjaar van 2005 zijn we de Grote Meren over gezeild en in het najaar hebben we de Jade op de vrachtauto gezet naar Vancouver. Omdat het toen te koud was om verder te zeilen zijn we vanuit Vancouver naar Tirol gegaan waar we weer skilessen hebben gegeven in het winterseizoen.

Voorjaar 2006 zijn we vanuit Vancouver richting Alaska gezeild. Het was prachtig en zijn tot Prince Rupert gezeild. We vonden het echter koud en vonden dat het tijd werd om naar het zuiden te gaan. Via Queen Charlottes Island, Vancouver Island, San Francisco en San Diego zijn we naar Mexico gevaren. Vanuit daar hebben we weer een grote oversteek gemaakt richting Nieuw Zeeland. Weer heel spannend, met heel veel water en wat eilandjes.

In november 2007 kwamen we aan in Nieuw Zeeland. De Jade had groot onderhoud nodig van de vele reizen want inmiddels waren we al 6 jaar onderweg. Ook wij kregen een “unheimisch” gevoel en wilden wel weer ergens wonen. Bij wonen hoort voor ons ook een restaurant. We speurden op internet naar geschikte locaties. Daar zagen we dat de “Chinese Muur” in Heeg te koop stond. Dat leek ons ideaal, vertrekken uit Heeg en eindigen in Heeg. Nadat mijn ouders hebben gekeken en het bestempelden als een unieke locatie, zijn we vanuit Australië voor 13 dagen naar Nederland gevlogen om ons koopcontract te tekenen. Vanuit Darwin, Australië, hebben we de Indonesische Oceaan overgezeild. Prachtig wat zijn daar veel bijzondere eilanden. Uiteindelijk hebben we in Zuid-Afrika afgemeerd.  Vanuit daar zijn we naar Nederland gevlogen om aan de transformatie van de “Chinese Muur” naar “Weduwe Harinxma” te werken.

We hebben zes jaar geleefd door in de zomer te werken in Heeg en in de winter te  zeilen. Sinds 2015 is de Jade in Nederland en ligt ze in de loods te wachten op onze volgende reis.  Wij zijn deze winter weer in Tirol waar we allebei een leuk baantje hebben. In april komen we dan weer met veel plezier terug in Heeg om de Weduwe weer voor het nieuwe seizoen op te starten. De wereld is mooi en we genieten met volle teugen van onze passies koken, zeilen en skiën. Hierbij geef ik de Veer door aan mijn naamgenoot en lieve collega Linda Nagelhout die mijn passie voor koken deelt.