St Jozefschool Heeg

5 mei 2017

in St. Jozefschool

Pannenkoekrestaurant op de Jozefschool.Op de Nationale Pannenkoekdag werd de bibliotheek van de Jozefschool ‘omgetoverd’ tot een Pannenkoekrestaurant. De leerlingen van groep 7/8 openden voor één dag een pop-up pannenkoekrestaurant. Alleenstaanden en mensen die het verdienen werden deze week door de leerlingen uitgenodigd om het restaurant te komen bezoeken. Elke leerling droeg zijn/haar steentje bij. Dit zorgde ervoor dat alles als vloeiende stroop verliep! Mede dankzij de pannen-koekbakkers werd ons restaurant een groot succes!

Een sportieve start. Na het weekend werd er op maandag begonnen met beide scholen aan een actieve warming-up door Fit & Frij. Zij verzorgden niet alleen de warming-up, maar ook een Fit & Frij clinic in het Heempark. Moe maar voldaan stond er bij terugkeer op school limonade en ontbijtkoek voor iedereen klaar. Het werd een sportieve ochtend. Gegeven door vrijwilligers van Fit en Frij. Dank jullie wel!!

Schoolvoetbaltoernooi Ook dit jaar werd  het schoolvoetbaltoernooi gespeeld in Heeg. De Jozefschool liet zich van haar beste kant zien met een super gemotiveerd team bestaande uit onze voltallige groep 7/8!  Hoewel onze buren er met de hoofdprijs vandoor gingen, hebben wij de beker voor de mooiste mascotte gewonnen!!

Palmpasen Afgelopen zondag vierden we Palmzondag in de St. Josephkerk. Wat zagen de versierde Palmpasen stokken er weer prachtig uit. Ook kregen alle kinderen van de St-Josephkerk een haantje wat weer boven op de stok kwam. Pastoor van de Weide ging voor in deze viering. Er werden bekenede maar ook nieuwe liedjes gezongen en het verhaal van Palmpasen werd verteld.

Kleutergeleuter Vaak wordt de inhoud van de broodtrommels vergeleken. ‘Ik heb brood met kaas!’ ‘Ik heb óók brood met kaas!’ Op die manier… Als ik zeg: ‘Ik heb vandaag geen tomaat meegenomen, die was gister zo waterig,’ kijkt een kleuter kritisch naar haar gekookte eitje en zegt: ‘Ja juf, mijn ei is ook erg waterig.’

Een confrontatie is snel geregeld: ‘Hy triuwt! No, dan gean ik hy omgoaien!’

Voor het gymmen worden de sokken uitgetrokken. Een kleuter trekt zijn sok uit en legt deze op de stoel, kijkt naar zijn stoel met die ene sok, stampt verontwaardigd naar mij en roept bijna huilend: Juf! Wêr is myn oare sok no!?’ Ik kijk naar zijn voeten en zijn blik verhuist mee naar beneden. ‘OH! Oan myn foet!!!’ Schatert hij uit.

In de categorie: ‘Ik weet het niet zeker, maar het klinkt als…’ ‘Ik heb nog wel een feestje, maar mijn vader en moeder moeten mijn feestje nog motoriseren.’

En als juf vertelt over een kunstschilder met de naam ‘René Magritte’, zegt een van de kinderen verbaasd: ‘Hé! Myn beppe hjit ek Margriet van achternamme!’ Jazeker, vast familie!

Wat de Engelse taal betreft zijn de kleuters wel wat gewend, want iedere woensdag wordt er een half uurtje Engels gesproken, gezongen en spelletjes gedaan. Maar nu juf iedere dag Engels spreekt met de Spaanse stagiaire juf Davinia, wordt het zo gewoon dat ik vanuit de gang bij de blokken een kleuter hoor roepen: ‘Oh my goodness. What happens now?!’ Onmiddellijk gevolgd door: ‘Hoe vaak moet ik het nog uitleggen, honderdtriljard keer?!’ Code-switching in optima forma: multilangual education in Heeg.

Kunstproject. Van 20 t/m 30 maart hebben wij samen met It Wrâldfinster gewerkt aan het kunstproject. Er was een spetterende gezamenlijke opening op het Podium op maandagmorgen waarbij elke groep een kunstvorm presenteerde. Kunst in de breedste zin van het woord. Zo kwam er  onder andere kunstschaatsen voorbij maar ook kunstgebit, kunstjes, kunstig, schilderkunst, bouwkunst, dichtkunst, en kunststof. In elke groep stond een andere kunstenaar centraal. Zo was dat bij de kleuters Mondriaan, in gr 3/ 4 Keith Haring, in gr 5/6 Van Gogh en in gr 7/8 Matisse. Er werd hard gewerkt om in diezelfde stijl een mooi eigen kunstwerk te maken. We hebben op school ook bezoek gehad van verschillende kunstenaars die kwamen vertellen over hun werk en ook werk kwamen laten zien. De beppe van Mare met haar prachtige schilderijen, Meester Kool in groep 3/4 en Gerrit Terpstra uit Heeg, was er voor groep 1/2.

Als afsluiting van het kunstproject was er voor  ouders en andere belangstellende een inloop ochtend om alle kunstwerken te bewonderen op zowel de Jozefschool als It Wrâldfinster. Wat was het leuk om te zien hoe creatief alle kinderen waren geweest! Tijdens de projectweek hebben we ook een gezamenlijke spelmiddag georganiseerd waarbij de leerlingen van beide scholen in gemixte groepjes verschillende spelactiviteiten hebben gedaan met het thema kunst. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagd kunstproject!

Schoolvolleybal. Op zaterdag 25 maart was er weer een schoolvolleybaltoernooi in de Sneker Sporthal. Dit jaar hebben 40 kinderen zich opgegeven van groep 3 tot groep 8. Volleybal ervaring is niet nodig om mee te doen aan dit toernooi. Spelplezier is belangrijker dan winnen. Na wat puzzelen kwamen er 8 teams op papier van jongens, meisjes en een gemixt team. Vier teams moesten vroeg van start. Om 8:30 was de eerst wedstrijd. Met veel vaders en moeders langs de lijn werd er gestreden voor elk punt. Juichen, yellen, high five’s, alles hebben we gezien. Aan het einde van de eerst sessie waren team 3 en 4 het beste van hun poule. Na de prijsuitreiking ging iedereen trots naar huis met een medaille en een chocolade paashaas. Bij de tweede en derde sessie kwamen team 1 en 6 in actie. De laatste sessie was het kampioenschap toernooi op niveau 6. Dit is het reguliere volleybal maar dan 4 tegen 4. Voor de Jozefschool kwamen jongens en meisjes van groep 6, 7 en 8 in actie. Het spel werd met enthousiasme gespeeld en de punten werden uitbundig gevierd. Ondanks de enorme inzet eindigende de teams van de Jozefsschool in de onderste regionen. We kunnen terug kijken op een geslaagde en sportieve dag.