Gaastmeer Yacht Design

11 juni 2019

in Aankondigingen, Verhalen

Gaastmeer verjongt directie

In 1994 richtten Hans Ritzema en Heine Deelstra scheepsbouwkundig ontwerpbureau Gaastmeer op. De afgelopen 25 jaar is het bedrijf gegroeid en is er veel veranderd in de jacht- en scheepsbouw. Zes ervaren ontwerpers en ingenieurs werken nu dagelijks aan uiteenlopende projecten voor werven, bedrijven en particulieren. De oprichters hebben van Gaastmeer een bloeiende onderneming gemaakt, waar dit jubileumjaar de volgende generatie klaar staat om voort te bouwen.

Roel Ritzema (32) en Jorgen Brand (38) treden toe tot de directie, Heine Deelstra staat zijn stoel af en Hans Ritzema blijft. “We hebben in de afgelopen 25 jaren aan de meest mooie projecten mogen werken,” vertelt Heine Deelstra. “In de eerste jaren hebben we voor tientallen klippers en andere schepen uit de bruine vloot de inrichting, het zeilplan en de tuigage mogen tekenen. Al snel breidde het werk uit naar zeil- en motorjachten, waaronder het herontwerp van de 42 meter lange schoener Eleonora. Daarna kwamen binnenvaartschepen, passagiersschepen en schepen voor de visserij. We hebben zoveel verschillende ontwerpen gemaakt, van nieuwgebouwde tjalk Idefix naar de garnalenkotter WR-289, tot aan het kraanschip Prins 6. Met al onze ervaring kunnen we zeggen dat we een allround bureau zijn.”

Heine heeft een prachtige tijd gehad bij Gaastmeer, maar draagt het bedrijf na 25 jaar vol vertrouwen aan de jongere generatie over. Jorgen en Roel zijn klaar om samen met Hans het bedrijf te leiden.

Volop in beweging

“Ik heb alle vertrouwen in Roel en Jorgen,” zegt Hans Ritzema, “maar ik vind het werk simpelweg nog leuk. De markt waarin wij werken verandert snel. Nieuwe technieken, nieuwe eisen, duurzame bouwwijzen en voortstuwing, de scheepsbouw staat bol van de innovatie. Daar wil ik professioneel onderdeel van uitmaken en zo graag mijn kennis en ervaring blijven inzetten voor het bedrijf. Daarnaast, wat is er nu mooier dat met je zoon te kunnen samenwerken?”

In de beginjaren lagen er op de bureaus papier, linialen, pennen en potloden. Met de hand tekenden Hans en Heine de ontwerpen. Nu staat de ‘stuurhut’ van Gaastmeer vol met beeldschermen, zeker twee per medewerker, en wordt het tekenwerk in 3D gedaan.

Nieuwe directie

Jorgen is al 13 jaar verbonden aan Gaastmeer, Roel ruim anderhalf jaar. “Ik weet inmiddels precies hoe het hier reilt en zeilt,” zegt Jorgen. “In de afgelopen 13 jaar heb ik twee jaar bij een bedrijf in Noorwegen als stabiliteit specialist gewerkt. Ik kwam terug om wijsbegeerte te gaan studeren. Die studie combineerde ik met werken bij Gaastmeer. Beide lijken niet veel met elkaar te maken te hebben, maar deze studie heeft ervoor gezorgd dat ik sneller tot de kern kom, me meer kan verplaatsen in opdrachtgevers en werven, en dat ik meer open sta voor nieuwe oplossingen. De laatste vier jaar werk ik weer fulltime bij Gaastmeer en profiteer ik nog dagelijks van mijn opleiding.”

Roel heeft zich aan TU Delft bekwaamd in de maritieme techniek. “Ik wilde niet meteen bij mijn vader in de zaak en heb eerst bijna vier jaar bij DEKC Maritime in Groningen gewerkt. Daar deed ik de naval architecture van grote offshore schepen, zeer specialistisch werk.” “Maar de theorie gaat pas leven wanneer ik hem kan toepassen, of dat nou op het water is tijdens het wedstrijdzeilen of achter mijn bureau bij het ontwerp van een viskotter,” vult de enthousiast zeiler aan.

Ieder schip is uniek

Gaastmeer is laagdrempelig, klanten hebben een vast aanspreekpunt en de aanpak is pragmatisch. Het ontwerpen van een schip is zeer complex, maar klanten worden stap-voor-stap begeleid tijdens het hele proces. “We ontwerpen eigenlijk in een spinnenweb,” gaat Jorgen verder. “Als je aan het ene draadje trekt, heeft dat invloed op het andere. Vissers willen bijvoorbeeld snel van de haven naar de visgronden, waarvoor een smalle romp ideaal is. Maar in een smal schip kun je minder lading kwijt en daar zitten vissers niet op te wachten. We zoeken altijd naar het evenwicht tussen alle functionaliteiten.” “Elk schip waar we aan werken is uniek,” vult Roel aan. “Iedere klant heeft specifieke wensen waar we goed naar luisteren, zodat we zijn ideale schip kunnen realiseren. Daarnaast hebben we te maken met boekwerken vol regelgeving waaraan schepen moeten voldoen. Al die elementen zitten in elk ontwerp.” “Vanaf de start leveren we aan iedereen maatwerk, dat is ook een van onze sterke punten,” zegt Hans. “We hebben zoveel ervaring opgedaan de afgelopen 25 jaar, dat we altijd kunnen teruggrijpen op ons archief met honderden schepen. We kunnen alles, maar onze focus is verschoven naar schepen voor de aannemerij, visserij en offshore windenergie, omdat de markt daarom vraagt.”

Snel schakelen

Wetten en regels verschillen sterk tussen scheepstypen en veranderen bovendien voortdurend, net als de omstandigheden voor de schepen. “Neem de lage water-standen waar we mee te maken hadden vanwege de droge zomer vorig jaar,” zegt Roel. “We merken dat meteen aan de vraag. Eigenaren willen binnenvaartschepen die bij een geringe waterdiepte nog een hoge snelheid halen. Oplossingen uitdenken, waardoor de schroef bij weinig diepgang toch voldoende water krijgt, vind ik een mooie uitdaging.”

Bij Gaastmeer houden ze hun kennis nauwgezet bij. Hiervoor werken ze niet alleen samen met andere bedrijven, maar ook met het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN). De maritieme wereld is volop in beweging en Gaastmeer werkt mee aan onderzoeksprojecten van MARIN om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor nieuwe vragen uit de markt.

Allround

“We kunnen elk schip ontwerpen die je je maar wenst,” vertelt Hans met enige trots. “Wij leggen de nadruk op de functie, constructie en het design. We leveren kwaliteit omdat ons bedrijf blijft een leven lang aan een schip ‘plakken’. Ook tijdens het gebruik blijven we betrokken bij een schip. Juist wanneer de eigenaar veranderingen of aanpassingen wenst, zijn wij in beeld om daarvoor de tekeningen en berekeningen te verzorgen.”

“In de jaren die ik hier nu werk, valt me op dat we echt allround zijn,” zegt Jorgen. “Zo werken wij nu aan de nieuwste generatie crew transfer schepen voor offshore windparken. De kennis en ervaring daarvan nemen we vervolgens mee om innovaties toe te passen bij een binnenvaart passagiersschip.” “In onze ontwerpen stellen we de functie boven de esthetiek, maar streven we naast mooie lijnen onderwater ook altijd naar een aansprekende vormgeving boven water,” vult Roel aan. “Kwaliteit en dienstbaarheid staan bij ons voorop. We willen betrouwbaar en gedegen werk leveren. Wanneer een eigenaar en werf tevreden zijn bij de tewaterlating, dan hebben we ons werk goed gedaan. Maar de samenwerking is pas echt geslaagd als ze voor het volgende schip weer bij ons aankloppen.”

Vol vertrouwen

“Ik heb alle vertrouwen in Roel en Jorgen,” zegt Heine. “Hans en ik hebben een koers uitgezet waarmee ze vooruit kunnen, maar ze zullen ook spoedig hun eigen weg vinden. Voor Gaastmeer Yacht Design, Naval Architecture & Engineering zie ik ook de volgende 25 jaar een mooie toekomst weggelegd.”

Met vriendelijke groet, Jorgen Brand