Open brief aan alle Heegemers

16 november 2017

in Ingezonden mededeling

Open brief aan alle Heegemers

(en alle andere geïnteresseerden in de palingaak)

Het bestuur vroeg of we bij de gelegenheid van ons vertrek iets over de geschiedenis van de Korneliske Ykes II willen vertellen. Dat doen we graag, maar niet hier, want daarvoor is het bestek van deze Sylboade te kort. Maar wij hebben wel iets anders op ons hart.

Het project om nog eenmaal een traditionele ielaak te bouwen, is ooit begonnen als ode aan de unieke historie van Heeg. De bebouwing aan De Syl is beschermd dorpsgezicht en herinnert aan de tijd dat een groot deel van het dorp nog leefde van de palinghandel. Maar een beschermd dorpsgezicht is meer dan gebouwen: er horen ook kades, bruggen en soortgelijke zaken bij. In Heeg kan daarbij een historische ielaak op De Syl bij het oude Hellinghûs niet ontbreken.

De ielaak is niet gebouwd voor het bestuur, of voor de vrijwilligers of voor de bewoners van het oude Hellinghûs, de ielaak is gebouwd voor Heeg en de Heegemers. Zeker, in de beginfase keken veel echte Heegemers wat terughoudend naar het project. En zeker zal daartoe hebben bijgedragen dat  relatief veel mensen in de groep van initiatiefnemers zoals wijzelf van buiten het dorp kwamen. Maar het is met de inzet van heel velen, zowel van binnen als van buiten het dorp, gelukt dit prachtige project uiteindelijk te realiseren. Als vanouds ligt er sinds 2009 weer een heuse, in Heeg gebouwde palingaak op De Syl. Wij moeten er na bijna twintig jaar mee ophouden en dat is misschien ook wel het beste. De ielaak is van en voor Heeg en wij zien, als twee van de werkers van het eerste uur, niets liever dan dat bewoners van het dorp het schip omarmen en samen voor een goede toekomst van ‘hun ielaak ‘ zorgen.

Met de groep enthousiaste vrijwilligers die er nu is, met het nieuwe bestuur waarin veel mensen uit het dorp zitten en, niet te vergeten, met de vele donateurs uit Heeg, zijn we een heel eind op de goede weg. Maar het mooiste zou zijn als nog veel meer Heegemers actief bij het schip betrokken willen zijn om samen voor de Korneliske Ykes II, hún schip, symbool van de historie van hún dorp, te zorgen.

Dat kan door te helpen bij het onderhoud, als lid van de bemanning, als een van de helpers bij de promotie van het schip (en daarmee van het dorp en een belangrijk deel van zijn historie), als een van de organisatoren op de achtergrond, als donateur, door af en toe het schip in te zetten bij een bedrijfs- of familie-evenement en op talloze andere manieren. Pas dan is het project voor ons écht geslaagd. En kom je niet uit Heeg, dan ben je uiteraard ook van harte welkom, want de Heegemers en hun Korneliske Ykes II kunnen je hulp en je steun natuurlijk heel goed gebruiken!

Caroline & Marius Jonkhart