It Wraldfinster

15 maart 2015

in It wrâldfinster

 Valentijn

In de week van Valentijnsdag hebben een aantal groepen gewerkt rond dit thema. De kinderen van groep 3 hebben een brief/tekening gestuurd naar heit/mem, pake/beppe of nichtje. Deze brief had een bijzondere postzegel, een ‘lippenstiftkus-postzegel’ . Een leuke actie van PostNL. Nienke had de lippenstift meegenomen en toen was het smeren en kussen geblazen. Vervolgens zijn de kinderen naar de brievenbus gelopen om de brief te posten. Alle brieven zijn aangekomen! Groep 8 maakte een kunstwerk met Jim Dine als inspiratiebron. Voor enkele jongens een pittige uitdaging, want er mocht alleen met rose, rood en wit gewerkt worden! Alle werkstukjes samen werden één grote wanddecoratie (zie foto, een gekleurde versie staat op de website). Ook de kleuters waren in de ban van Valentijn. In groep 1 en 2 hebben de kinderen hun ouders een valentijnskaartje gestuurd met de post. Zonder afzender natuurlijk! Het gedichtje dat erin stond was: Hartjes rood, bloemetjes blauw, leave heit en mem (papa en mama), ik hou van jou! …….In groep 1 hebben de kinderen allemaal een eigen brievenbus gemaakt. Elke dag werd er in de postmaakhoek post gemaakt, in het postkantoor werden de postzegels gekocht en vervolgens bezorgden de medewerkers van het postkantoor de brieven op het juiste adres.wraldfinster

Afscheid…
Meester Meint Hofstra zijn eindstage als Leerkracht-In-Opleiding(LIO) zit er op. Vanaf september is hij steeds op maandag, dinsdag en woensdag bij ons geweest en gaf les in de combinatiegroep 3/4a. Hij deed dat met juf Barber Reidsma als coach en begeleider en hij had het druk, heeft veel geleerd, zegt hij zelf en had het ook prima naar de zin! Meester Meint maakt nu de studie aan de Stenden Hogeschool verder af en hoopt zo spoedig mogelijk af te studeren!

Theatergedrag
Samen met de Jozefschool organiseerden we op de vrijdagmiddag voor de voorjaars-vakantie een filmmiddag. Er waren 5 films waaruit de kinderen een keuze konden maken: o.a. Sharktale, Mr Bean, Briefgeheim, Sjakie en de chocoladefabriek. In de pauze was er voor een ieder een bekertje limonade en natuurlijk ook popcorn. Een geslaagde en gezellige middag!
Open dag
Op 18 maart is er de jaarlijkse Open Dag, gezamenlijk met de Jozefschool. Kom ook een kijkje nemen op onze school. Speciaal voor de ouders die een school zoeken voor hun jonge kind(eren). U bent welkom van 9.00 uur tot 11.00 uur.

Toetsen
Alle kinderen zijn de afgelopen periode druk in de weer geweest om enkele toetsen te maken. Deze toetsen worden gebruikt om hun ontwikkeling in kaart te brengen. Dit naast alle observaties die er ook gedaan worden. Cijfertjes zeggen wel iets, maar niet alles. Vervolgens zijn de ouders geïnformeerd en de rapporten mee gegeven. Voor groep 8 waren het de laatste toetsen die meetellen voor de plaatsing op het voortgezet onderwijs. De groep 8-ters hebben zich, samen met de ouders, georiënteerd op het vervolgonderwijs. Er zijn verschillende Doe-Dagen en Open dagen bezocht en kinderen hebben ondertussen hun keuze gemaakt.

Muziekles groep 5
wraldfinster-1Groep 5 is gestart met de eerste van 10 muzieklessen die wij organiseren via het (Akte2) KEK-project (Kultuer-edukaasje mei Kwaliteit) in samenwerking met ‘Crescendo’ Heeg. Een echte ‘injectie’ voor ons muziekonderwijs en de mogelijkheid voor de muzikanten om daarna ‘naadloos verder te ‘toeteren’ bij de muziekvereniging! Alles loopt uit op een eindconcert in april! Dergelijke projecten zijn mogelijk met financiële steun uit onze cultuurgelden en de sponsoring door ‘Crescendo’.

Sneeuw
Op 5 februari was het eindelijk zover. Sneeuw! De kinderen van groep 3 en 4a maakten een winterwandeling door het Heempark. Op zoek naar vogeltjes, sporen in de sneeuw en een goede plek om een sneeuwballengevecht te houden. Het was een hele belevenis. De kinderen zagen eenden en merels, hoorden een koolmeesje zingen en sommige kinderen moesten even goed zoeken naar de schapen. Ook zagen ze hele spannende sporen in de sneeuw. Waren dit de sporen van een vos? Of toch van een hond? En de kinderen zelf maakten ook sporen. Allemaal hebben ze een voetafdruk in de sneeuw gemaakt en gekeken welk spoor ze achterlieten. Welk dier durfde helemaal alleen over de loopbrug te lopen? Na wat overleg dachten de kinderen dat het een poes was.
Na een mooie tocht door het Heempark, werd er nog een kijkje genomen bij de bijen en het insectenhotel.