BSO Bernewille

20 april 2015

in BSO Bernewille

Voorjaarsvakantie
Natuurlijk stond deze vakantie in het teken van de beginnende lente. Er zijn veel leuke activiteiten gedaan. We hebben sun-catchers gemaakt in de vorm van vogeltjes. Deze zijn beplakt met vliegerpapier en hangen op de ramen. Zodra de zon zich laat zien krijg je een mooi effect. Ook zijn er erg leuke bloempotjes gemaakt van een ½ pak melk. Deze zijn versierd met stof en gevuld met aarde en leuke bloembollen. Er is zelfs ook nog een portemonnee gemaakt van een pak roosvicee! En een aantal kinderen hebben ook nog gras poppetjes gemaakt. Wat een activiteiten!
Op dinsdagmiddag kwam Helma ons helpen met het zaaien van diverse groenten en planten. Zo hebben we onder andere bsolathyrus (of wel de siererwt), doperwten, rucola en tomaten gezaaid. Ze staan voor voor het raam bij de BSO onder een grote doorzichtige bak, de eerste kleine groene plantjes waren na 3 dagen al te zien! Elke dag geven we ze water en schrijven we in een schrift op wat we zien. We hopen dat deze planten allemaal groot en sterk zullen worden want uiteindelijk is het de bedoeling om deze plantjes in de dorpstuin te zetten!

Onderzoek
Ook hebben we schimmels onderzocht. Een heel simpel proefje die je thuis ook kunt uitvoeren. Hieronder staat precies wat je moet doen! Schimmels kun je kopen bij de groenteboer. Het goedkoopst zijn champignons. Dat zijn paddenstoelen. Een paddenstoel is een ‘bloem’ van een schimmel. Zoek een rijpe champignon uit. Hij moet eruit zien als een open paraplu.
De steel snijden we helemaal bovenaan af; die hebben we niet nodig. Leg de hoed plat op een stuk papier en zet er een glas overheen. Haal glas en hoed pas na een dag weg (voorzichtig) en je ziet een prachtige figuur op het papier. Houd je adem in anders verwaait hij, want het is fijn poeder.

Dat zijn de sporen. Zo heten de zaadjes van een paddenstoel, die uit de hoed zijn gekomen. Kijk maar, onder in de hoed zie je net zo’n figuur. Als je hem (de figuur op het papier) wilt bewaren, kun je hem bespuiten met haarlak. Spuit vanaf een flinke afstand.
Maak ook sporenfiguren van andere soorten paddenstoelen, dan krijg je andere kleuren en vormen. Voor paddenstoelen met witte sporen neem je het best zwart in plaats van wit papier.

Moppentrommel
‘Zie je het bos al?’ Welke groente huilt na de winter?
‘Nee, de bomen staan ervoor….’ Een lente-ui.

Jan en Piet lopen over de brug. De brug zakt door en Jan en Piet vallen in het water.Jan heeft nat haar en Piet niet.
Hoe kan dat?

Tekenleraar: “Waarom heb je nog niks getekend? ” Leerling: “Dat heb ik wel, dit is een grazende koe.” Tekenleraar: “Waar is het gras dan?” Leerling: “Dat heeft de koe opgegeten.” Tekenleraar: “Maar ik zie helemaal geen koe!” Leerling: “Denkt u soms dat een koe in de wei blijft staan, als er helemaal geen gras meer is?”