24 Juli – De Wellington IC R1397 – 25 juli 1941 (Deel III)

27 januari 2016

in Verhalen

Sub titel: Die in de vroege morgen van 25 juli 1941 brandend neerstortte bij Bozum.
Deel III van een “vervolg verhaal” in meerdere delen.

25 juli 2011. Na 70 jaar eindelijk een Plaquette bij de Crashplaats Kleiterp.
In de voorgaande jaren hebben ze de RAF eindelijk zover kunnen krijgen, dat die toestemming gaven voor het plaatsen van een Plaquette aan de rand van de crashplek, dat geplaatst is exact 70 jaar na de crash op 25 juli 2011. Op die dag ontmoette ik op de parkeerplaats daar twee broers Clemens en de vrouw van één van hen, uit Margate, Kent Engeland; 2 zonen van de (naast jongere) zus van Alfred John Le Poidevin, de radiotelegrafist van de Wellington R1397 toen 23 jaar jong. Hun moeder was toen 92 jaar en nog in leven, heeft 70 jaar lang niet geweten waar haar broer gebleven was!
In de oude Kerk van Bozum was de bijeenkomst, die ik samen met hen heb bijgewoond,. Onderweg naar Bozum vroegen ze mij de reden van mijn komst hier. Ik vertelde dat mijn vader het bewuste vliegtuig in de nacht van 24 op 25 juli 1941 uit de lucht had zien vallen, hun monden vielen open van verbazing en vroegen: “But how, and what did he seen? Toen ik hun vertelde dat het neergeschoten was en vrij hoog in de lucht geëxplodeerd was in een vuurbal, huilden ze als kinderen, waren ook opgelucht dat de bemanning dus niet lang geleden kon hebben! We zijn die middag bij elkaar gebleven, ook tijdens de onthulling op Kleiterp, we hebben sinds dien, mailcontact met elkaar. Uit de laatste mail voorafgaande aan de onthulling van de grafstenen in L’warden, vernam ik dat ze daar door ziekenhuis verplichtingen niet aanwezig konden zijn, en dat hun moeder The Old Lady “Clemens-Le Poidevin” in april j.l. 96 jaar oud, overleden was.
Kleiterp:2011, Hoge Omes, vertegenwoordigers van binnen en buitenlandse overheden, RAF en Kon. Luchtmacht, onthulden de Plaquette, onder het spelen van de “Last Post” kwam een fly-by van 2 F16’s van de Leeuwarder Vliegbases voorbij. Er waren heel wat nabestaanden uit Engeland en New Zealand naar Bozum gekomen om hun familieleden te eren. De “Stichting Missing Airman Foundation”, wilde méér van de RAF, dan alléén die Plaquette aan de rand van het crashveld, ze wilden een rectificatie op de Grafsteen van deze bemanning, nu de RAF eindelijk, schoorvoetend, had toegegeven dat die bemanning inderdaad bij het toestel van Kleiterp hoorde, moesten ze die laatste stap nog zetten, ze beloofden dat voor 2016 te zullen realiseren, maar ambtelijke molens draaien ook daar langzaam, dit jaar heeft de Stichting SMAF nog een bezoek aan Downingstreet 10 in Londen moeten brengen, om de zaak daar nog eens aan te zwengelen, om het inderdaad voor 2016 te realiseren, Downingstreet 10 heeft de RAF een schop onder de kont gegeven , en zie daar, het was ”nu zomaar in een “poep en een scheet” gefixt. Maandag 14 sept. 2015 Leeuwarden:
Na op vrijdag 11 sept. al in de pers aangekondigd, werd maandag de oude grafsteen door de RAF verwijderd en er kwamen twéé nieuwe stenen voor in de plaats, elk voorzien van drie namen van de zes koppige bemanning van de Wellington IC R1397, van het 103e Bomber Sqdr..
Maandagavond 14 sept j.l. kreeg ik een telefoontje van mijn schoonzus uit Wommels, die mij vertelde: “Dyn heit is op de Omrop, is yn Bynt”, ik zeg: “dat kan niet, die is 23 jaar geleden al overleden. Dat wist ze natuurlijk ook wel, maar hij werd daar genoemd en geciteerd m.b.t. Bozum, en dat vliegtuig, dat wilde ze me even vertellen, lief van haar.
Leeuwarden 2015.
Dinsdag 15 sept. 2015, 74 jaar en twee maanden na de crash boven Kleiterp, kregen deze zes jonge jongens hun naam terug op hun graf, met méér dan de zelfde plechtige onthulling als in 2011 bij Kleiterp, ook nog met inzegening door een Anglicaanse priester.
Ik herkende op internet, veel gezichten van vier jaar geleden op Kleiterp. En weer met eem Fly-By door 2 F16’s van Leeuwarden!
Deze zes Airman worden nu, voor het éérst na ruim 74 jaar, weer met hun naam geëerd!
Dankzij terriërs als Drijver, Van Tuinen en Stienstra, die 35 jaar lang niet los lieten, waaraan ze eenmaal begonnen waren, en de juiste gegevens in handen kregen voor succes, soms ook met een beetje geluk!
De volgende aflevering gaat over, de hoed en de rand van de crash in de nacht van 24 op 25 juli 1941, je kunt ook zeggen ‘de Oorzaak en het Gevolg’ en de Wet van Murfy.
Wie waren die jongemannen die we hier tegenkomen, en waar kwamen ze vandaan ?
Wat deden ze boven Friesland en Klaiterp? Die jongens waren hier niet voor eigen lol of fun, of voor avontuur, ze dienden een hoger doel op “het wereld schaakspel van de OORLOG”!

FT (wordt vervolgd)