St Jozefschool Heeg

10 maart 2017

in St. Jozefschool

Voorstelling Uurcultuur
De jongste kinderen van de St Jozefschool en het Wrâldfinster genoten van een interactieve dansvoorstelling in Woudsend, gebaseerd op de vier elementen lucht, water, aarde en vuur.

Bezoek aan voorstelling Uurcultuur gr 4,5,6 St. Jozefschool.

Op woensdag 2 februari zijn wij met alle kinderen van gr 4, 5 en 6 in auto’s gestapt op weg naar De Driuwpolle in Woudsend om “Een smakelijk sprookje” bij te wonen. Wij werden meegenomen in het verhaal van 2 koks die ontslag hadden genomen bij het kasteel waar zij werkten of eigenlijk waren ze min of meer op de vlucht geslagen. Al improviserend met de ruimte, de attributen en het publiek vertelden zij hun verhaal over de vreselijke reus die de macht over het land had overgenomen en kleine kinderen opat. Bij gebrek aan meer spelers werd het publiek ingezet en er deed een bijzondere vogel mee aande voorstelling. De leerlingen moesten gebaren en geluiden maken, een paar mannelijke chauffeurs werden geselecteerd voor de rol reus en Luciën uit gr 4 en Neda uit gr 6 werden gevraagd om de rollen van koninklijke kroonpoetser en scepter drager te spelen. En dit deden zij zeer goed en verdiende vanzelfsprekend ook een groot applaus.
Het was al met al een spannende, grappige en verrassende voorstelling met veel interactie, en natuurlijk een happy end!
Wij bedanken alle chauffeurs die het voor ons mogelijk maakten om de voorstelling te bezoeken!

Doe-dagen Voortgezet onderwijs
De kinderen van groep 8 van de st. Jozefschool zijn naar de Doe-dagen gegaan. Op verschillende scholen hebben zij de sfeer geproefd (zoals meester Paul altijd zegt) Natuurlijk gingen wij op de fiets naar de scholen. Sneek- Nordwin college. Wat zo bijzonder is aan het Nordwin college is dat ze een kleinere school zijn dan de Bogerman en de RSG en ze hebben alleen VMBO. Ook doen ze meer met groen dus met planten en dieren deze school is hierom ook zo uniek. Het is wel leuk maar jammer dat ze er geen havo/vwo hebben.

Op het Bogerman College heb je technasium wat sommige van ons ook gingen uitproberen. Daar ga je wat meer doen met techniek. Een ander groepje ging naar ‘algemeen’ om te kijken en de meisjes gingen naar het hoofdgebouw. We denken dat deze school niet zo goed bij ons past maar het was wel leuk om even te kijken.

RSG Tijdens deze doe-dag zaten we met z’n allen in een groepje. Eerst hadden we biologie. Het ging over zintuigen en we deden ook een hoortest. Daarna hadden we Engels. Daar gingen we een filmpje kijken en daar moesten we vragen over beantwoorden. Als laatste hadden we aardrijkskunde. Daar ging het over koraal en we mochten zelfs in virtual reality koralen bekijken. De meesten van ons gaan denk ik naar deze school.
Door Tybo de Groot en Wessel Kingma
Groep 8 St Jozefschool Heeg

Kleutergeleuter
Een sterk staaltje kleuterlogica:
‘Deze ontbijtkoek ruikt naar Vlieland.’
‘Naar Vlieland? Hoe zou dat komen?’
‘Omdat’ie in de zee lacht!’

‘Mijn vader is altijd zo sexy.’
‘Oh ja?’
‘Ja! Als’ie danst!’
‘Danst jouw vader?’
‘Ja! Op een echt podium. Dan is’ie een rocker. Dan danst’ie van ik ben sexy als ik dans.’

Twee kleuters tijdens het maken van een tekening:
‘De mijne gaat zwemmen.’
‘Joah. Mines gaat ook helemaal in zijn bleate nakie!’

‘Het zit in de schootsteen.’

Een klein reflectie-momentje van twee kleuters onder elkaar:
‘Heb je dat hélemaal zelf gemaakt?? Met zonder niemand???’

Ernstige mededeling van een vierjarige aan de juf:
‘Hij moest even een beetje heel erg nodig naar de tandarts.’